Menu Sluiten

Solisten en orkest

Voor dit concert hebben wij een prachtig kwartet solisten kunnen aantrekken. Met veel trots stellen wij hen aan u voor:

Judith Pranger (Sopraan)

Opgegroeid in een muzikaal gezin begon Judith op jonge leeftijd met zingen. Eerst in verschillende koren, rond haar zestiende ook als solist. Zij studeerde aan de conservatoria van Groningen en Den Haag bij Sasja Hunnego, Wout Oosterkamp en Manon Heijne. Haar stem wordt omschreven als veelzijdig; naast een glanzende hoogte, heeft zij ook in de laagte een warme, ronde klank. Op het podium zet ze graag – in samenwerking met andere musici – vol overgave een muzikaal hoogstaand resultaat neer, met een prettige en sprankelende présence.

Als freelance zanger is Judith verbonden aan het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, De Nederlandse Bachvereniging, Orpheus Vokalensemble (DE) en Bachkoor Holland. Als ensemblezanger werkte Judith met dirigenten als Jaap van Zweden, Jan Willem de Vriend, Roy Goodman, Richard Egarr, Ton Koopman, Jos van Veldhoven, Erik van Nevel, Michael Alber, Gijs Leenaars en Daniël Reuss.

Als solist zong ze onder andere in de Johannes Passion, Hohe messe en vele cantates van Bach, Die Schöpfung van Haydn, het Dixit Dominus van Händel, het Deutsches Requiem van Brahms, de Petite messe solennelle van Rossini, de Mis in D van Dvořák en Les nuits d’été van Berlioz.  

Jarenlang verdiepte Judith zich vooral in de Barok en zong zij werken als de Matthäus Passion, het Weihnachtsoratorium, cantates, de missen en motetten van Bach, werken van Buxtehude, Bruhns, Tunder, Händel etc. Recentelijk is zij zich meer gaan richten op het zingen van groter solo-repertoire. Dat leidde in de zomer van 2015 – tijdens een masterclass van Sasja Hunnego en David Bollen – tot het inzicht dat naast haar eerste grote liefde, het ensemble-zingen, haar stem nog meer in het (hoog) romantische solorepertoire past, bijvoorbeeld werken van componisten als Strauss (Vier Letzte Lieder), Berlioz, Brahms, Mahler en Wagner.

Sara Klein Horsman (Mezzosopraan)

Mezzosopraan Sara Klein Horsman behaalde in 2012 haar masterdiploma aan het ArtEZ conservatorium. Ze studeerde bij Riekje Bakker en Harry van Berne. Om haar verdere ontwikkeling te ondersteunen werd Sara zowel het Romke Kalma Fonds als het Willem Mengelberg Fonds toegekend.

Ze vervolgde haar opleiding bij Jard van Nes en nam deel aan masterclasses van onder andere Margreet Honig, Rudolf Jansen en Barbara Hannigan.

Momenteel wordt Sara gecoacht door Hanneke de Wit.

Sara is een veelgevraagd soliste en werkte met toonaangevende orkesten als Holland Baroque, Het Orkest van het Oosten en Concerto d’ Amsterdam. Zo was ze te horen in de passionen en cantates van J.S. Bach, het Requiem van W.A. Mozart, de Elias van Mendelssohn, het Requiem van Duruflé, het Stabat Mater van G.B. Pergolesi en de Messe Solonnelle van G. Rossini.

Met het ensemble La Sfera Armoniosa van luitist Mike Fentross treedt zij op met muziek van Purcell en Monteverdi.

Door de hedendaagse componist Gustavo Trujillo werd, speciaal voor Sara, de kameropera Ophelia gecomponeerd. Daarnaast is Sara een van de oprichters van Vliegwiel, een collectief van jonge musici. Samen realiseerden ze twee vernieuwende opera-producties en toerden daarmee langs de Nederlandse theaters.

Met pianiste Vesna Dimcevska geeft Sara regelmatig liederenrecitals. Zo traden ze op tijdens Het Grachtenfestival in Amsterdam. In november 2015 werden Vesna en Sara toegelaten tot de solistenlijst van de Vrienden van het Lied.

Leon van Liere (Tenor)

Leon van Liere studeerde klassiek zang bij Frans Huijts aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam en behaalde daar in 2012 het Master of Music diploma. Na zijn afstuderen werd hij gecoacht door Raymond Modesti, Rudolf Piernay en Brian Masuda. Hij volgde verder lessen en masterclasses bij onder meer Roberta Alexander, Carolyn Watkinson, Max van Egmond, Vinson Cole, Udo Reinemann, Dennis O’Neill, Alexander Oliver, Marcel Reijans en Rudolf Jansen.

Leon werkte als tenorsolist samen met dirigenten als Philip Pickett, Joop Schets, Hans Leenders, Arjan Tien, Ivo Meinen en Lucas Vis en orkesten als het Residentieorkest, het Promenade Orkest en het Holland Symfonie Orkest in zalen als het Concertgebouw te Amsterdam, de Doelen te Rotterdam, de Dr. Anton Philipszaal te Den Haag en Musis Sacrum te Arnhem.

Op het gebied van opera werkte Leon met regisseurs als Xander Straat, Javier López Piñón en Jos Groenier en zong hij de mannelijke titelrol in Dido and Aeneas, de rol van Rinuccio in Gianni Schicchi van Giacomo Puccini en Ismaele in Nabucco van Giuseppe Verdi. De afgelopen jaren was hij te gast bij de Dutch National Opera Academy en vertolkte hij in La Finta Giardiniera van Wolfgang Amadeus Mozart de rol van Il Podestà, zong en danste hij in Pulcinella van Igor Stravinsky in een choreografie van Itamar Serussi Sahar en speelde hij de rol van de zoon in Less Truth More Telling van Thierry Tidrow. In het Grachtenfestival 2013 vertolkte hij de rollen van Willem Mons en Nicolaas Witsen in The Tsar, his wife, her lover and his head van Monique Krüs. In de editie van 2014 vertolkte hij de rollen van Maximiliaan en Cacambo in een korte, Nederlandstalige versie van Leonard Bernsteins Candide, geproduceerd door de Nederlandse Reisopera.

Matthew baker (Bas-bariton)

Matthew Baker, geboren in Sydney Australië, studeerde Mediëvistiek aan de Universiteit van Sydney. Nadat hij deze studie in 1997 had afgerond besloot hij zich volledig op het zingen te richten. Zijn meer dan gemiddelde interesse in de geschiedenis verdween niet helemaal naar de achtergrond, want hij had – en heeft – een duidelijke voorkeur voor muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw. Sinds het jaar 2000 woont hij permanent in Nederland, waar hij zich heeft gespecialiseerd in de barokmuziek. In 2005 resulteerde dat in een Masters diploma Barokzang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het jaar erna won hij de eerste prijs voor zijn bas-aria’s in Händel's Messiah, tijdens het concours van de Fondazione Seghizzi in Italië.

Zijn stem wordt geprezen om zijn diepe timbre (resmusica.com) en een uitstekende dictie, wat hij laat horen in repertoires van renaissance tot hedendaags.

Matthew is regelmatig te horen in oratoria in de Benelux en Frankrijk, en treedt daarnaast veel op als solist of ensemble-zanger op diverse oude muziekfestivals in heel Europa. Recentelijk nog heeft hij een programma van zeventiende-eeuwse Latijnse Dialogen uitgevoerd op het festival van Radovljica in Slovenië. Sinds 2002 is hij freelancer bij het Nederlands Kamerkoor. Op het gebied van opera heeft hij ook zijn sporen verdiend: in zijn handen ontstond in 2009 het personage van Salieri in de opera Fatum van Theo Loevendie met het Nederlands Blazers Ensemble, en hij vertolkte de rol van Apollo in een barokke enscenering van Händel's Apollo e Daphne in het Staatstheater in Karlsruhe.

Op opnames is hij te horen als Aeneas in Purcell's Dido and Aeneas met dirigent Jed Wentz (Brilliant), Christus in de Matthäus Passion van Heinrich Schütz (Zig-zag) en nog als Christus in de muzikale reconstructive van een Palmzondag mis met muziek van Salazar (Lauda).

Wij voeren deze werken uit samen met the Northern Consort, waarmee wij al eerder prachtige projecten hebben ondernomen.

The Northorn Consort

The Northern Consort speelt oude muziek, van begin 17e tot begin 19e eeuw, op authentieke instrumenten. Zo af en toe wordt ook recenter repertoire gespeeld. Het ensemble heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld tot een ensemble van een hechte groep musici die elke keer weer tot het uiterste gaan om de muziek op een spannende en frisse manier op het podium te krijgen. Met deze filosofie heeft ze een veelheid aan thematische en grensoverschrijdende programma's gebracht. Talrijke dichters, schrijvers, acteurs, tekenaars, zangers en solisten hebben hun kunsten samen met het ensemble ten toon gespreid. We noemen: Thomas Rosenboom, Toon Tellegen, Tonnus Oosterhof, Rutger Kopland, Jos van Veldhoven, Thomas von der Dunk (sr) en Paul Komen. The Northern Consort heeft daarmee laten zien dat het geen muziek 'van de plank' speelt, maar graag spannende verbindingen legt met andere kunstvormen. Broedplaats voor de activiteiten is Groningen, maar TNC speelt ook buiten het Noorden in concertseries, festivals en bij speciale gelegenheden. Dit lopende seizoen brengt TNC de drieluik “In Liefde Bloeiende”. Met dit eigentijdse project van oude muziek en moderne verhalen hoopt TNC nieuw publiek te raken.

The Northern Consort kent een bezetting die, afhankelijk van het repertoire, kan variëren van 4 tot 25 professionele musici. Naast initiatiefnemers Hanneke Wierenga en Vincent van Ballegooijen bestaat het ensemble uit een vaste groep kernspelers die bij de meeste projecten terugkeren. Vandaag bestaat TNC uit:

Hanneke Wierenga, Annelies van der Vegt, Anneke van Haaften, viool 1
Tjamke Roelofs, Cynthia Freivogel, viool 2
Bernadette Verhagen, John Wilson Meyer, altviool
Lidewij Scheifes, cello
Tis Marang, violone
Takako Kunugi, Inga Maria Klaucke, fagot
Will Wroth, Mark Geelen, trompet
Joost Swinkels, Willem Gerritse, Klaas van Slageren, trombone
Marten van den Bijlaardt, pauken
Vincent van Laar, orgel

Terug naar het programma