In de christelijke traditie staat Pasen voor het lijden en de wederopstanding van Christus. Voor componisten is dit al eeuwen een bron van inspiratie. De Mattheuspassion van J.S. Bach is hier een van de bekendste voorbeelden van: heel veel mensen bezoeken een ‘Mattheus’ in de weken voor Pasen. Dat er nog veel meer prachtige muziek is geschreven rond het paasverhaal laat Dualis horen in dit concert, in de sfeer die bij het thema past: kaarslicht en duisternis.
Centraal in dit concert staat het betoverende ‘Miserere’ van Gregorio Allegri (1582-1652). De componist schreef het rond 1638 voor de jaarlijkse viering van de donkere metten tijdens de Heilige Week of Stille week, de week voor Pasen. In die viering werden ’s nachts om 3 uur 27 kaarsen één voor één gedoofd, tot er nog maar eentje over was. Op dat moment zette het koor het ‘Miserere’ in, en bij dat ene flakkerende kaarsje klonk een fantastisch en hemels kunstwerk.
In dezelfde sfeer omvat het programma meer prachtige passiewerken, zoals het schrijnende maar o zo mooie ‘O Vos Omnes’ van de Poolse componist Łukaszewski, Poulencs motetten met de wrijvende dissonanten van die steeds zo verrassend oplossen in warme harmonieën, en de over-the-top spirituele romantiek van Bruckners ‘Christus factus est’.
De zaal gaat een half uur voor aanvang open.
Bijlage | Grootte |
---|---|
![]() | 989.41 KB |