Des pas dans l’allée

Concerten op 14 en 15 april 2018

Voetstappen klinken op een landweggetje. Des pas dans l’allée. Wat een prachtig beeld. Van wie zijn die voetstappen? Als we het laantje in kijken, is er niemand te zien.

Des pas dans l’allée’ (1913) is de melancholische titel van een koorwerk van Saint-Saëns, een van de Franse componisten die dit voorjaar op het programma staan bij Dualis. De tekst verhaalt van gouden bladeren die vallen, van bloemen die niet meer geuren en van een geliefde die ze ooit plukte. Nieuwe bloemen zullen bloeien en nieuwe bladeren zullen vallen, maar zij, de geliefde, zal voorgoed een herinnering zijn. 

Dualis neemt je in dit concert mee terug in de tijd, een klein eindje naar de twintigste eeuw , waar we gaan genieten van de muziek van Franse componisten die in onze tijd leefden en componeerden. We kunnen van alles noemen dat hen verbindt of juist van elkaar onderscheidt, maar wat hun stijl ook was, hun liefdes, verdriet, angsten, geloof, hun gedachten, de context van hun tijd; ze zijn nu allemaal verdwenen. Toch worden ze niet vergeten, want hoewel ze voor altijd weg zijn zal hun muziek blijven bestaan. Het zijn hun muzikale voetstappen die weergalmen door de straten. Noten en harmonieën als gouden blaadjes die de herinnering levend houden.   

Naast Saint-Saëns gaan we luisteren naar Poulenc, van wie de ‘Messe en sol-majeur’ (1937) zal klinken, zijn eerste grote a-capellawerk en een van de krachtig religieuze composities die hij schreef nadat een goede vriend bij een verkeersongeluk was omgekomen. Het eveneens in 1937 uitgebrachte ‘O sacrum convivium!’ is een van de weinige werken die Messiaen voor koor a capella schreef. Net als Poulenc legde Messiaen al zijn liefde voor het rooms-katholieke geloof in zijn compositie, wat wordt benadrukt met het uitroepteken in de titel.

Twee jaar geleden zong Dualis al deel II van ‘Trois Poèmes de Paul Valéry’ (1982) van Jean Françaix. Deze keer voert het koor alle drie de delen uit. Françaix had een grote liefde voor de Franse literatuur. In zijn vocale werken probeerde hij steeds de intenties van de tekstschrijver getrouw weer te geven. Zo lukt het hem ook om de modernistische poëzie van ‘Trois poèmes de Paul Valéry’ een diepere laag mee te geven.

Het pareltje ‘Hymne à la Vierge’ (1954) van Pierre Villette is een klein persoonlijk gebed aan de maagd Maria, wie ernaar luistert waant zich al gauw in een donkere kathedraal ondergedompeld in geuren van wierook. 

O, en dan nog Jean Mouton, de vreemde eend in de bijt. Hij leefde vier eeuwen eerder (1459-1522) dan zijn collega’s. Toch passen de motetten van deze renaissanceman door hun vorm (beide zijn ingenieuze canons) uitstekend bij de moderne klanken van Poulenc, Messiaen, Saint-Saëns, Villette en Françaix. 

Programma: 
Jean Mouton - Salva nos, Domine
Jean Mouton - Nesciens mater
Camille Saint-Saëns - Des pas dans l’allee
Francis Poulenc - Messe en Sol Majeur
Olivier Messiaen - O sacrum convivium
Jean Françaix - Trois Poèmes de Paul Valéry
Pierre Villette - Hymne à la vierge
Concertinformatie: 
Zaterdag 14 april 2018 - 20:15
San Salvatorkerk, Hora Siccamasingel 202, Groningen
€ 11,- euro (incl. programmaboekje)
Zondag 15 april 2018 - 15:00
Hippolytuskerk, Concordiaplein 1, Middelstum
€ 11,- euro (incl. programmaboekje)
BijlageGrootte
Afbeeldingspictogram Flyer_Dualis_programma_april2018.jpeg478.14 KB

Concertagenda

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze activiteiten en meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Facebook

Twitter