Nieuws

    Scratch Mozart Requiem op 1 juni 2019

    Zing mee in het Requiem van Mozart samen met Kamerkoor Dualis

    Zingt u graag? Hebt u geen geschoolde stem, maar lijkt het u geweldig om eens in een grote koorproductie mee te doen? Dan is dit uw kans. Op zaterdag 1 juni 2019 organiseert De Oosterpoort een scratchconcert. Overdag repeteert u onder leiding van dirigent Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen het ‘Requiem’ van Mozart, misschien wel het beroemdste koorwerk uit de geschiedenis. U zult verbaasd zijn hoe mooi het resultaat al kan klinken na één dag hard werken met elkaar. Diezelfde avond treedt u op in de grote zaal van De Oosterpoort, samen met Kamerkoor Dualis en het Kamerorkest van het Noorden. Meer informatie

    Zangers gezocht!

    Dualis is regelmatig op zoek naar ervaren zangers. Ben je toe aan een muzikaal uitdagend en ambitieus koor, dan ben je van harte welkom om een keer te komen luisteren (en eventueel mee te zingen) tijdens een koorrepetitie. Voor de volledigheid: we zijn geen projectkoor.
    Momenteel is er plek voor twee tenoren.
    Wij repeteren wekelijks op woensdagavond van 19.30 - 22.00 uur in de Lutherse zaal achter de Lutherse Kerk in Groningen.
    Geïnteresseerd? Auditie doen? Neem dan contact op via info@kamerkoordualis.nl.

    ‘Zingen doe je samen’

    Kamerkoor Dualis in het voorprogramma van het Nederlands Kamerkoor

    Een buitenkansje was het. Het Nederlands Kamerkoor stond met een Russisch programma in de Der Aa-kerk in Groningen, en hoe toevallig: Dualis had nog maar net de Russen weer van de standaard gehaald na het concert van afgelopen november. Schnittke door het Nederlands Kamerkoor, daar paste Dualis met de Revolutionaire liederen van Sjostakovitsj toch heel mooi bij. Zo leek ons.

    En het management van het NKK was het daarmee eens. Dualis werd meegenomen in het educatieprogramma ‘Zingen doe je samen’ dat het NKK heeft opgezet om de koorcultuur in Nederland op een hoger plan te brengen. Op 9 januari kwam daarvoor Heleen Koele, sopraan bij het NKK, naar Groningen om ons een hele repetitieavond te coachen. Een ontzettend leuke en leerzame ervaring.

    Heleen wist met prachtige metaforen een wereld aan gevoel over te brengen, waardoor de Russische muziek nog meer ging leven. Zo prees zij de alten voor hun prachtige pianissimo sololijn aan het begin van deel 7 (waarin een beeld wordt geschetst van een nog dampend slagveld vol verslagen strijders) en zei: “Dat pianissimo is heel mooi, maar nu wil ik je vragen om die noten helemaal te vullen met verdriet…”

    De alten zongen het nog een keer, en nu waren de noten werkelijk vol van verdriet. Zo makkelijk kan het zijn.

    Weergaloos

    Twee weken later, op woensdag 23 januari, toog Dualis dan naar de Der Aa-kerk om in het voorprogramma van het concert ‘Duister Rusland’ van het NKK voor een uitverkochte zaal vijf delen van Revolutionaire liederen te zingen. Een geweldig leuke ervaring, en daarna konden wij op speciaal gereserveerde plaatsen genieten van een weergaloze uitvoering van o.a. het Concert voor Koor van Alfred Schnittke.

    Concerten 'Des pas dans l’allée' op 14 en 15 april 2018

    Voetstappen klinken op een landweggetje. Des pas dans l’allée. Wat een prachtig beeld. Van wie
    zijn die voetstappen? Als we het laantje in kijken, is er niemand te zien.
    ‘Des pas dans l’allée’ (1913) is de melancholische titel van een koorwerk van Saint-Saëns, een
    van de Franse componisten die dit voorjaar op het programma staan bij Dualis. De tekst verhaalt
    van gouden bladeren die vallen, van bloemen die niet meer geuren en van een geliefde die ze ooit
    plukte. Nieuwe bloemen zullen bloeien en nieuwe bladeren zullen vallen, maar zij, de geliefde, zal
    voorgoed een herinnering zijn.

    Dualis neemt je in dit concert mee terug in de tijd, een klein eindje — naar de twintigste eeuw —,
    waar we gaan genieten van de muziek van Franse componisten die in onze tijd leefden en
    componeerden. We kunnen van alles noemen dat hen verbindt of juist van elkaar onderscheidt,
    maar wat hun stijl ook was, hun liefdes, verdriet, angsten, geloof, hun gedachten, de context van
    hun tijd; ze zijn nu allemaal verdwenen. Toch worden ze niet vergeten, want hoewel ze voor altijd
    weg zijn zal hun muziek blijven bestaan. Het zijn hun muzikale voetstappen die weergalmen door
    de straten. Noten en harmonieën als gouden blaadjes die de herinnering levend houden.

    Lees verder

    Dualis in Maasmechelen

    Concoursweekend 6-8 oktober 2017

    Van 6 tot 8 oktober vond de 14de editie van de Internationale Koorwedstrijd van Vlaanderen-Maasmechelen plaats in het Cultuurcentrum te Maasmechelen. 13 topkoren uit alle windstreken - waaronder Kamerkoor Dualis - waren te gast om een internationale jury te overtuigen van hun artistieke kwaliteiten.
    De laatste dag in Maasmechelen: veel wachten, maar ook veel lol en gezelligheid, en een top optreden in de tweede ronde. Met een prachtige vierde plaats als beloning!

    Kijk hier voor een fotoverslag
    Foto's concours (door Carine van Gerven)

    Jubileumconcert Kamerkoor Dualis een groot succes:

    Zimmerman imponeerde – Händel sprankelde – Mozart ontroerde

    Wat een prachtig weekend was het. Maanden hadden we er naartoe geleefd. “Het voelt als een bruiloft!” zei iemand van het organiserende comité. “Alles is van minuut tot minuut gepland, en nu gaan we het echt doen”. En we deden het echt.

    Op vrijdag werd er gerepeteerd, hard gewerkt, muziek gemaakt in de Columnakerk. De solisten stelden zich voor en lieten zich horen: Matthew Baker, Leon van Liere, Sara Klein Horsman en Judith Pranger. En Elsbeth natuurlijk, soliste uit het koor die samen met Judith het prachtige duet in Dixit Dominus – De Torrente – zou gaan zingen. Het geïnspireerde Northern Consort zocht naar de speciaalheid, het uitzonderlijke in de muziek: “We moeten het niet zomaar spelen, maar we moeten iets dóen, goed bewust zijn van de interactie met het koor. Het moet speciaal zijn.”

    Zaterdag in de Jozefkathedraal. Fijne ontvangst van het team aldaar, een mooi, nieuw en eigengemaakt podium (!), een geweldige entourage. De podiumrepetitie eindigde met Horen, zien & zwijgen - onze opdrachtcompositie - en Bob Zimmerman en Ruben van Gogh, componist en schrijver, die door het gangpad naar voren kwamen gelopen. Een bijzonder moment. Toen gingen de deuren open en daar kwam het publiek. In drommen.

    20:15 uur. Begin concert met de muziek op de standaard. De handen vrij om te vingertikken in het nieuwe, intrigerende a-capellawerk van Van Gogh en Zimmerman. Zeker een gedenkwaardige uitvoering, met prachtige clusterakkoorden en breekbare stiltes in de fermaten die adembenemend waren.

    20:30 uur. Het orkest treedt aan, de solisten. Händel’s Dixit Dominus. De recensent noemde het luid vertoon en veel drama. Wat we kunnen zeggen is dat het koor niet kon blijven stilstaan en swingend door de delen heen danste. Met als stilte- en tevens hoogtepunt voor velen het duet van Judith en Elsbeth. Het publiek toonde ook zijn waardering na de laatste akkoorden.

    Mozart, het Requiem, na de pauze. Een monumentaal werk dat veel mensen bijna woordelijk zouden kunnen meezingen. Maar als kamerkoor zijnde maakte Dualis er toch iets anders dan anders van. Zoals Geert-Jan vooraf al aankondigde werd het werk nu eens op een barokwijze gebracht, waarbij de polyfonie in het stuk aan de oppervlakte kwam en de lichtheid waarmee Mozart bijvoorbeeld het Lacrimosa op papier zette. Afgewisseld met de prachtige solistenkwartetten werd hier een unieke uitvoering neergezet, die bij zowel het publiek als de zangers en de instrumentalisten een grote indruk achterliet.

    Op zondag - in Appingedam - werd de prestatie van zaterdag minstens geëvenaard en al met al kunnen we spreken van een waardig jubileumconcert op alle fronten. Nu op naar een volgend mooi project!

    Foto's gemaakt door Cyril Moers (Sint Jozefkathedraal Groningen, 19 november 2016)

    Pagina's

    Concertagenda

    Nieuwsbrief

    Blijf op de hoogte van onze activiteiten en meld u aan voor onze nieuwsbrief!

    Facebook